2020-ban lép életbe az Európai Unió új emissziókorlátozása, ami vélhetően több szempontból át fogja alakítani az autóipart mind a környező országokban, mind pedig hazánkban. És sajnos nem kell ahhoz üveggömbbe pislogni, hogy lássuk: a ránk váró változások vélhetően nem lesznek pozitívak.
Roncslerakat Európa szívében
A magyarországi autópark az utóbbi években jelentősen elöregedett; hazánk gyakorlatilag nem más, mint Európa roncsautó-temetője. Tekintve, hogy a használt gépjárművek behozatalát egyelőre nem legalizálták, azaz az importőröket nem kötelezik közterhek fizetésére, nagyon is megéri behozni, és itthon (egy kis ráncfelvarrást követően) jó áron eladni a csotrogányokat. Ha viszont tisztességesen megadóztatnák a behozatalt, akkor valószínűleg kevesebben foglalkoznának vele, és így több új-, vagy frissebb használt autót vásárolnának az emberek.
Jelenleg 3 millió személyautó és 300-350 000 kishaszon gépjármű van a tulajdonosoknál Magyarországon. Évente nem kevesebb, mint 160 000 14-15 év körüli használt autó jön be az országba, amelyek károsanyag-kibocsátása finoman szólva is elavult. A 10 milliós magyar lakosságra mindössze évi 130-140 000 új gépjármű jut (a többi tulajdonos pedig elöregedett, kiöregedett modellekkel furikázik), ami pedig pusztán a széndioxid-kibocsátás szempontjából jelent problémát. Az újabbakhoz képest az öregebb kocsik ugyanis biztonságtechnikailag is elavultnak bizonyulnak.
Mi várható jövőre?
Autókereskedelem-apokalipszis. 2020-tól bevezetik a 95 gramm/ kilométer károsanyag-kibocsátási határértéket (a Magyarországra behozott autók széndioxid-kibocsátása pedig nem ritkán ennek akár a kétszerese is lehet). Lesznek olyan modellek, amelyek a szabályozás miatt nem árulhatóak majd, így csökken a kínálat, szűkül a választék. Az autógyáraknak nyilván nem kis összegbe kerül majd, hogy modernizálják a gyártást, aminek egy részét viszont a vásárlókra fogják átterhelni. Nem túlzás tehát azt állítani, hogy 2020 valódi vízválasztó lesz az autóiparban és a kereskedelemben.
Mi ezzel a gond? Alapvetően az, hogy elsősorban az autótulajdonosokon csattan az ostor. Az új emissziókorlátozás ugyanis távolról sincs szinkronban a végfelhasználók, azaz az ügyfelek igényeivel. Teljesen át fog alakulni az autóbiznisz, és őszintén tartunk tőle, hogy a változások nem jó irányba mutatnak majd.