Kétség sem fér hozzá, az autó egyik legfontosabb alkatrésze a fék. Manapság pedig már a személyautók nagy része elől tárcsafékes, ezért most megvizsgáljuk a tárcsafék mechanikáját, működését, de előtte még gyorsan kitérünk rá, hogy miért is érdemes gondot fordítani a fék rendszeres és szakszerű ellenőrzésére.
MERT HA A KOCSI NEM KÉPES BIZTONSÁGGAL MEGÁLLNI, AKKOR ÉLETVESZÉLYES.
Nos, ezzel meg is volnánk, lássuk hát a fék működését!
Amikor benyomjuk a fékpedált, azzal növeljük a folyadék nyomását a zárt rendszerben. Ez a folyadék a csöveken keresztül jut el a kerekekhez, és a fékbetéteket a féktárcsához szorítja, ami a súrlódásnak köszönhetően lelassítja a kerekeket és megállítja az autót.
A súrlódás miatt azonban ezek az alkatrészek (tehát a féktárcsa és a fékbetét is) idővel bizony elkopnak (a betét élettartama rövidebb, így azt gyakrabban kell cserélni).
A fékbetéteken úgynevezett kopásjelző található, így az autó érzékeli, és egy piktogrammal (modern konstrukciók esetében szöveges üzenettel) felhívja rá a sofőr figyelmét. Ha azonban a felni nem zárt, akkor akár szabad szemmel is ellenőrizhetjük a kopást.
Nagyon oda kell figyelni a féktárcsa minőségére is, mert ez jelentősen befolyásolja a fékutat. A féktárcsa egy olyan alkatrész, ami együtt forog a kerékkel, és bár öntött vasból, vagy acélból készül, azért ez is képes elkopni, azaz elvállasodik. Ha a tárcsának már válla van, akkor szintén érdemes a lehető legrövidebb időn belül cserélni.
A féktárcsa jellemző hibája, hogy a felülete nem egyenletes, ami miatt azt tapasztalhatjuk, hogy fékezésnél a fékpedál remeg, dobol, vibrál.
Egy szó, mint száz, a fék rendszeres ellenőrzése kiemelten fontos! Figyelj oda rá, ellenőrizd rendszeresen, ha pedig kigyullad a hibajelzés a műszerfalon, akkor azonnal vidd el szervizbe a kocsit, hogy javítsák, vagy cseréljék a megfelelő alkatrészeket. Vannak olyan problémák, amelyek megoldását elodázhatod (például, ha nem tudod letekerni az ablakot), de a fék nem ilyen! Ha hibát tapasztalsz, azzal azonnal foglalkozni kell!
