Szomorúan meg kell állapítanunk, hogy a világjárvány az autópiacot sem hagyta érintetlenül. A 2020. márciusról szóló statisztikai adatok alapján ugyanis Magyarországon is jelentősen csökkent az emberek gépkocsi-vásárlási kedve. Ebben a hónapban összesen 11 478 új személyautó került forgalomba hazánkban, ami pontosan 14,3%-kal marad el a tavaly márciusi értékesítési mutatóktól. A szakértők pedig sajnos igencsak borúlátónak bizonyulnak, és drámai visszaesést jövendölnek.
Autómárkák értékesítése 2020 márciusában Magyarországon
- Suzuki: 1 282 db
- Skoda: 1 273 db
- Dacia: 1 164 db
- Toyota: 1 078 db
- Volkswagen: 932 db
- Ford: 723 db
- Kia: 675 db
- Renault: 603 db
- Opel: 479 db
- Mercedes: 359 db
Az első helyezett Suzuki, és az ezüstérmes Skoda között szinte elenyésző a különbség; a Suzuki ezzel 11,1%-os, míg a Skoda 10,9%-os részesedéssel zárta ezt a hónapot.
Milyen kategóriájú autót vásárolnak az emberek?
- SUV: 10 642 db
- Alsó-középkategória: 7 215 db
- Egyterűek: 5 003 db
- Kisautó:4 847 db
- Felső-középkategória: 1 806 db
- Egyéb: 1 310 db
- Mini: 1 133 db
- Executive: 248 db
- Sportautó: 220 db
- Luxus: 46 db
A piaci elemzők pesszimizmusát sajnos a járvány mellett az idén érvénybe lépő EU-s szabály is megalapozza. E szerint ugyanis az új autók mindössze 95 gramm széndioxidot bocsáthatnak ki kilométerenként. Ha ez az érték több, az grammonként 90 euró plusz költséget jelent. Ez a szabály önmagában is jelentősen megnöveli az autóárakat; körülbelül 10%-os drágulást hoz.
Az autógyártás megbénult
Márciusban még csak Olaszországban, áprilisban azonban egyre több országban, köztük hazánkban is felfüggesztették a gyártást és bezárták a gyárakat (amelyek április végén, május elején kezdtek sorra megnyitni, azonban csak részleges termeléssel tudnak újra elindulni).
Mindent egybevetve tehát, kijelenthetjük, hogy az elemzők félelmei jogosak. A járvány sajnos –a gazdaság egyéb szegmensei mellett- az autóipart és a piacot is beláthatatlan időre befagyasztotta.
