Az Innovációs és Technológiai Minisztérium törvénymódosító javaslatának köszönhetően 2021 januárjától megváltozhat a külföldről Magyarországra hozott, import gépjárművek műszaki vizsgáztatásának rendje.
Miért van szükség a változtatásra?
Jelenleg a 1988 évi I. törvény van hatályban, mely szerint honosítás esetén az autó kizárólag állami vizsgaállomásra vihető. Ezzel azonban számos különböző probléma is akad, ami nem könnyíti meg az autótulajdonosok dolgát. A szigorított műszaki vizsga kizárólag személyesen intézhető, online ügyintézésre jelenleg nincs lehetőség. Ráadásul, tekintve, hogy hazánkban mindössze 29 ilyen vizsgaállomás van (amit megyei kormányhivatal működtet) , a várakozási idő átlagosan egy teljes hónap. A fentiekből tehát egyértelműen látható, hogy ezek a vizsgaállomások bizony jelentősen túl vannak terhelve, és e mellett az is fokozza a problémát, hogy igencsak elavult informatikai rendszerrel kénytelenek dolgozni.

Mi a megoldás?
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium felvetése elsősorban a kapacitáshiány okozta gondokra reflektál. A gyorsabb, hatékonyabb ügyintézés érdekében azt javasolják, hogy jövő évtől a honosítást magán vizsgabázisokon is intézhessék a tulajdonosok. Magán vizsgaállomásból jelenleg országszerte 1100 darab van, tehát, ha a Parlament rábólint a módosításra, akkor 2021-től valóban sokkal kisebb procedúrát jelent majd a külföldi autók vizsgáztatása.
Mennyibe kerül ma Magyarországban a honosítás?
Több olyan vállalat oldalát is megnéztük, ami honosítást, forgalomba helyezést vállal, és azt kell mondjuk, hogy ha az ember rájuk akarja bízni, akkor mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Ha a tulajdonos rendelkezik érvényes külföldi okmánnyal, akkor a honosítás körülbelül 8 000 Ft-os költséget jelent. Ha nincs érvényes külföldi okmány, akkor el kell intézni az autó forgalomba helyezését, ami nagyjából 40 000 Ft-os plusz kiadást jelent. Ebben persze nincsenek benne a munkadíj, mely akár 50 000 Ft-ra is rúghat, és a boldog tulajdonos máris 100 000 Ft-nál jár, és ne feledkezzünk meg az eredetvizsgáról, a regisztrációs adóról, az okmányirodai ügyintézésről sem. Tehát, az autó honosítása valóban nem a legköltséghatékonyabb, legpihentetőbb, legkevésbé stresszes program…
Ha külföldi autót vásárolsz, mindenképpen célszerű az árba a honosítást, a forgalomba helyezést is belekalkulálnod (akár te intézed, akár másra bízod), nehogy kellemetlen meglepetés érjen!